This madame is called Augusta Holmès (1847-1903), Irish/French composer with a faiblesse for the really grand. For example, she was commissioned to write the official hymn of the World fair of 1889 in Paris, the one when they built the Eiffel tower, which resulted in a piece for 900 singers and 300 instrumentalists. Many of her works have a political undertone, e.g. the symphonic poem Irlande which she wrote to support the Irish independence movement (attention clarinet players!). One of her operas, La Montagne Noire, for which she wrote both the music and the libretto was produced at Le Opéra in Paris. She often wrote her own librettos and song lyrics. In her early years she published under the pen name of Hermann Zenta.
Suggested listening:
The symphonic poem Andromède
The song cycle Contes de fées
A lot of sheet music can be found here, including the above mentioned mega-works.
PÅ SVENSKA: Denna madama hette Augusta Holmès (1847-1903), irländsk/fransk kompositör med fäbless för det riktigt storslagna. Exempelvis beställdes den officiella hymnen till världsutställningen i Paris 1889 av henne, och resulterade i ett verk för 900 sångare och 300 instrumentalister. Flera verk har en politisk underton, t.ex. Irlande, som hon skrev till förmån för den irländska självständighetsrörelsen (för övrigt soloklarinettistens julafton). En av hennes operor, La Montagne Noire, sattes under hennes livstid upp på Paris tungviktare Le Opéra. Även librettot skrev hon själv, liksom texterna till sina sånger. I begynnelsen skrev hon under pseudonymen Hermann Zenta. Lyssingstips! För orkester: symfoniska dikten Andromède. Kammar: sångcykeln Contes de fées.
1 Comment